Anton fandt drømme teamet på Capino.dk

Anton er 27 år gammel og har boet i sverige de sidste 17 år af sit liv. Her har han lavet 3 virksomheder gennem tiden som han har solgt, derefter har han haft en kortere periode i London hvor han var direktør og medejer i et bryggeri. Derefter flyttede han til Danmark hvor der blev oprettet et datterselskab til bryggeriet i Nordhavn. Alle projekter er dog solgt fra nu og Anton er klar til et nyt eventyr og til det har han fundet et stærkt partner team via Capino.dk

Da jeg ringer op til Anton ved jeg, at jeg får fat i en ung mand, men jeg har ingen anelse om, at denne unge mand har lavet flere forretninger de sidste 10 år end de fleste laver på et helt liv.

Da jeg spørger Anton om det er okay at jeg optager samtalen svarer han lidt jokende: “Ja efterhånden skal man jo spørge om lov bare for at sige hej, men ja, det er selvfølgelig helt okay.” 

Konceptet som Anton har søgt investorer til via Capino er et nyt og spændende koncept som jeg tror kommer til at bidrage positivt til bylivet i København. Anton fortæller:

“Under corona har jeg gået og tænkt på mange nye forretningsideer. Efter min tid i udlandet er jeg kommet til den erkendelse at der mangler en Deli I københavn, dvs. et special supermarked, restaurant, vinbar, bageri osv. alt sammen i én butik.

Sammen med min forretningspartner fra London som er kok kiggede jeg på lokaler under corona og udviklede koncepter osv. Vi fandt et lejemål men da renoveringen gik i gang kom der nye nedlukninger grundet corona og derfor endte vi faktisk med at fraflytte lokalet inden vi overhovedet kom i gang så der led vi et mindre tab. 

Til gengæld fandt vi så muligheden som vi arbejder på nu og det er det her hotel der ligger på nørrebro. De har en tagterrasse og en kæmpestor indre gård som ikke rigtig bliver benyttet. Så tænkte vi fordi vi også distribuerer en svensk øl at det skulle vi sgu prøve af så nu kommer vi til at lave noget der hedder Midsommar x Höganäs. Det er en rooftop bar på nørrebrogade lige ved dronning louises bro med plads til 75 personer og inde i gården kommer vi til at lave en biergarten med plads til 150 – 200 yderligere. Vi har ingen aftaler med Carlsberg eller noget, vi laver det hele selv; vores eget køkken, vores eget øl, vores egen foodtruck, vores egen bar, altså det hele bliver originalt, der er ingen store brands med inde over.

Vi vil lave noget som vi synes er fedt og derfor vil vi ikke være bundet af aftaler med brands.”

Det lyder skønt og Anton er dygtig til at sælge visionen med konceptet. Så meget at jeg helt selv har lyst til at tage derhen bare for at se hvordan det ser ud med mine egne øjne.
Jeg spørger Anton hvorfor han valgte at bruge Capino til at søge kapital til projektet og her viser det sig, at det faktisk ikke så meget handlede om kapitalen for den unge iværksætter.

Kloge penge skal der til

“Jeg søgte via Capino fordi jeg manglede mennesker som kan nogle ting som jeg ikke selv kan og det er jo takket være jeres platform at vi kan åbne her d. 6. Maj så det er jeg virkelig glad for!

Jeg er født i Danmark men Sverige har været mit hjemland i 17 år og det er her jeg har bygget alle mine tidligere forretninger så jeg har ikke det store netværk i Danmark. Samtidig synes jeg at når man laver et projekt som det her hvor vi starter et helt nyt koncept fra bunden så skal jeg ud og finde nogle partnere som vil være hands on. Penge er ikke svære at skaffe til sådan et projekt her. For det første kan du lave alle mulige aftaler med Carlsberg og andre leverandører som praktisk talt vil finansiere din opstart det første stykke tid. 

For det andet har vi selv kapital fra tidligere projekter, så det jeg ledte efter var i større grad de rigtige mennesker til at være med i projektet. Det her er for mig nyt territorium og derfor havde jeg brug for nye partnere.

Via Capino har jeg fundet et bureau som skal stå for alt marketing, alt det grafiske materiale, PR osv. Jeg har fundet en administrativ mand der hedder Christian Kjær og udover det har jeg min partner fra London som er kok og som står for hele den gastronomiske del. 

Min del er alt andet kan man sige. Alt med drift, salg, ansigtet udadtil osv. Jeg er lidt med ind over det hele.

Så vi har et team med alle kompetencerne og vi er klar til at vækste.”

Det lyder som et solidt team og et interessant koncept som Anton har stablet på benene her og netop det her med konceptet er jeg interesseret i at høre mere om fordi man kan høre på den unge iværksætter at de gerne vil lave noget helt unikt. I den sammenhæng har han flere gange nævnt at de ikke har nogle samarbejder med etablerede brands. Det spørger jeg lidt nysgerrigt ind til. Hvorfor har de egentlig ikke det?

De store brands begrænser dine muligheder

“Problemet med de her samarbejdsaftaler, som jo ellers kan være en rigtig fin måde at starte ud på er, at man bliver bundet på hænder og fødder og det vil sige at det bliver svært at differentiere sig fra konkurrenterne. Det er samarbejdspartnerne der bestemmer hvad du må have på menukortet og hvor du skal købe dine vare så derfor ender rigtig mange restauranter barer og cafeer med at være meget ens. De har de samme møbler, de samme drikkevare, de samme råvare i køkkenet osv.

Hvis man gerne vil skille sig ud, skal man helst være fri af alle de her rammer der bliver sat af samarbejdspartnerne.

Så vi ville gerne gøre os fri af de her rammer sådan at vi kan levere en unik oplevelse til en rimelig pris og det kan man nemmere gøre hvis man handler hos 40 forskellige leverandører frem for kun at handle hos et par stykker.” lyder det fra den unge serieiværksætter.

Jeg spørger nu Anton til om han føler han har lært noget i processen med at finde partnere til projektet og her bliver jeg igen lidt overrasket over hvor meget erfaring en ung mand på 27 kan have.

Ikke min første rodeo

“Det er ikke for at lyde selvhøjtidelig” siger den unge iværksætter og fortsætter så “Men det er ikke første gang jeg starter en virksomhed. Jeg startede min første virksomhed da jeg var 18 og gik på gymnasiet og 2 år senere havde jeg 30 ansatte. Så jeg har prøvet det der i sverige og lavet stor eksport til USA osv.

Der er ingen i min familie der er iværksættere. De er allesammen akademikere. Jeg startede min første mini virksomhed fordi vi boede ved en skov i Sverige hvor der var juletræsfældning og der stod jeg udenfor med min lille bod og solgte varm kakao da jeg var 9 år gammel. 

Det tror jeg bare jeg blev bidt af, det der med at jeg kan gøre en indsats og så høster jeg også 100% af gevinsten. Så gad jeg godt stå derude selvom alle mine venner sad inde i varmen og spillede computer.

Første gang jeg fik en investering i sverige havde jeg lavet en slik virksomhed. Der fik jeg 250.000 og afgav 40%. Der lærte jeg hvor hurtigt man kan bruge penge og at det er en rigtig god idé ikke at bruge alle de penge man har budgetteret med.

Både fordi der kan komme uforudsete udgifter og hvis du så har maxet dit budget helt ud så kan det faktisk vælte hele projektet. Samtidig så opstår der også bare nogle gange nogle Idéer eller muligheder undervejs hvor, hvis man har penge at investere så kan man udnytte de muligheder. Hvis kontoen er tom så kan man nogle gange gå glip af de muligheder.

Så det at have likviditet til rådighed. Likviditet er uhørt vigtigt som opstartsvirksomhed.

Bankerne er også blevet mere forsigtige og det er bare ikke lige så let i dag at få finansiering den vej igennem som det har været.

Det er også svært at gå ud og rejse flere penge hvis årsagen er, at du har klattet den sidste investering væk. Du skal faktisk holde endnu mere på pengene efter du har fået en investering. Jo mere kapital du skal ud og rejse jo mere ejerskab kommer du også til at skulle afgive og til sidst kan du faktisk ende med at være en minoritetsejer i dit eget selskab og så er motivationen altså bare ikke lige så høj som hvis du har 60% selv.

Et andet råd er at have et arbejde ved siden af så du kan udskyde det at trække løn ud til dig selv så længe som overhovedet muligt. Det er hårdt at arbejde to jobs men likviditetsmæssigt hjælper du virkelig virksomheden på den måde.”

Det er gode råd og lytter man til dem kan man spare sig selv for mange lærepenge og bekymringer. Det er altid fedt at tale med nogen hvor man kan mærke, at de har prøvet det på egen krop. De ved hvad de taler om. Det er den følelse jeg sidder med når Anton fortæller mig om hans karriere som iværksætter.

Nu er Anton og partnerne jo igang med et nyt koncept og selvom det primært var medejere Anton var ude efter så har han jo også rejst noget kapital. Derfor vil jeg selvfølgelig gerne høre hvad det skal bruges til.

Friheden til selv at bestemme

“Altså det jeg søgte var 80% kompetencer og 20% kapital. Men selvfølgelig har det kostet penge at komme ind i firmaet fra de partnere jeg har fundet.

Der er jo ret mange udgifter forbundet med at starte den her type forretning op så pengene får hurtigt ben at gå på. 

Kapitalen går til at komme fri af de her aftaler som jeg snakkede om. Vi vil gerne levere de bedste produkter til de bedste priser og derfor skal vi eje alt selv.

Vi skal have alt til 250 mennesker. Service, køkkengrej, foodtrucks, bar, køleskabe, ovne, smokere. Det koster bare mange penge. Til gengæld så kan jeg starte fra dag ét og levere lige præcis den oplevelse som jeg ønsker. Hvis jeg skulle starte med at servere øl som jeg ikke selv ville drikke så ville jeg slet ikke have den samme glæde ved at gå på arbejde, så på den måde håber vi jo på, at den investering vi gør nu vil betale sig selv hjem.

Har du samarbejde med Carlsberg vælger du kun 10 – 20% af de flaske øl du serverer selv. Så rigtig meget af dit sortiment bestemmer du ikke selv. Man skal også have deres køleskabe og deres barmåtter, reklameglas osv. osv.

Så man bliver jo indirekte ansat af de store bryggerier. De store bryggerier må ikke eje barer selv, men de må lave de her aftaler. Er man et mindre bryggeri kan man få dispensation til at eje sin egen bar. Det har vi blandt andet fået.”

Jeg spørger Anton til ambitionerne for projektet. Nu startede det jo med idéen om en deli men grundet corona blev det til en rooftop bar og biergarten. Er der stadig udsigt til en ny deli i København eller har planerne ændret sig permanent? 

“Ambitionen her er stadig at åbne en kæde af Deli’s I københavn. Det her bliver startskuddet og så kigger vi stadig på lokaler til den første Deli som forhåbentlig åbner her til efteråret og så vil vi gerne lave en selvejende kæde som også skal til udlandet. Så vil vi også gerne arbejde videre med bryggeri delen og lave mere øl for vi har allerede den absolut bedste øl på markedet så det vil vi gerne udvikle videre på.”

Det lyder vanvittigt spændende synes jeg og jeg er ikke i tvivl om at jeg kommer til at møde op til åbningen d. 6. Maj, så hvis du også kommer, kan det jo være vi ses. Inden vi runder samtalen af spørger jeg for god ordens skyld hvad man kan forvente sig hvis man møder på d. 6. Maj:

“Det man kan forvente sig hvis man kommer og besøger os er ikke mindst at komme og få noget virkelig lækker øl, grillede grøntsager, god naturvin i et grønt og afslappende miljø, vi bygger en olivenlund her og i vores biergarten prøver vi lidt at skabe samme følelse som ude på refshaleøen, bare midt inde i byen. Det er easy going, god mad god stemning og det er for alle. Det er ikke overpriced og eksklusivt. Det er ikke som sådan bredt for at forsøge at please alle, men det er tilgængeligt for alle og vi laver noget som vi selv synes er fedt, helt ind til kernen.”

Med de ord afslutter vi vores snak og jeg sidder tilbage med en følelse af at jeg selv har lært noget af samtalen. Det er faktisk én af hovedårsagerne til at jeg selv har valgt at lave de her kundecases. Jeg får lov til at snakke med de spændende iværksættere som bruger vores platform og lærer både noget af dem, men også en masse om hvordan folk oplever vores platform og hvordan vi kan forbedre den.

Her fra Capino teamet ønsker vi Anton og co. rigtig god vind i sejlene! 

Kan indholdet bruges?

Sidst opdateret: 3. maj 2022

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *