Lav en professionel Pitch og imponér investorerne

Brug vores gratis pitch skabelon og lav et flot og professionelt
pitch af din virksomhed som du kan vise til potentielle investorer.

Download gratis skabelon

Email påkrævet*

Hvad er capino.dk?

Capino er Danmarks nye online matchmaking portal for virksomheder, der s√łger en investor eller l√•ngiver.

Vi matcher virksomheder og investorer med hinanden. Her på siden kan du hente en skabelon til et professionelt pitch du kan sende til potentielle investorer du bliver matchet med på eller udenfor Capino.dk

Hvis du √łnsker at vi skal hj√¶lpe dig med at finde en investor er du meget velkommen til at tage fat i os p√• [email protected]



Som iv√¶rks√¶tter ved du sandsynligvis at din virksomhed eller id√© har brug for finansiering. Ofte kommer denne finansiering fra eksterne kilder - dvs. mennesker, der ikke er: Venner eller familie. Dette betyder, at du bliver n√łdt til at kommunikere dine ideer til potentielle finansfolk p√• en m√•de, der f√•r dem til at blive begejstrede for at investere i din virksomhed.

Uanset om du er en nystartet virksomhed, eller om din virksomhed har nogle år på bagen, kan det altså være svært for enhver virksomhed at tiltrække investorer og kunder. Særligt for nye virksomheder, der ikke har erfaring med at pitche, er det vigtigt at få nogle redskaber til, at kreere den gode pitch. Denne artikel hjælper dig med at blive klogere på, hvad en pitch er og hvad den skal indeholde.

Pitch - hvad betyder pitch

En forretnings pitch er en pr√¶sentation af en eller flere personer til en investor eller gruppe af investorer, det ogs√• kan v√¶re en e-mail, et brev eller endda en improviseret samtale. M√•let med en pitch, er generelt at sikre de ressourcer og den finansiering, der er n√łdvendige for at komme videre med en forretningsplan eller forts√¶tte med en allerede etableret virksomhed.

Nogle virksomheder leder efter en investor til at rejse startkapital, andre virksomheder pitcher til potentielle kunder for at sælge deres produkt. Endelig pitcher nogle organisationer, fordi de har brug for en partner eller strategisk ressource for at hjælpe dem med at eksekvere.

En virksomhed kan ogs√• have brug for en investering, fordi den har en uventet, men meget rentabel ordre ud over sin nuv√¶rende kapacitet. En s√•dan pitch er lettere at lave, fordi investorer f√łler sig langt mere sikker n√•r virksomheden st√•r med en ordre i h√•nden.

Den bedste pitch kommer hurtigt til sagen for at forhindre investorer i at miste interesse. G√• derfor til k√łdet s√• hurtigt som muligt; hvis investorer ikke forst√•r din forretning med det samme, vil de tro, at kunderne heller ikke forst√•r den.

Elevatortale / elevator pitch

Selv om det er helt acceptabelt og endda fristende at have mere end en pitch klar n√•r du skal pr√¶sentere den for en investor, er den vigtigste pitch, du skal fokusere p√• til dit f√łrste m√łde med en potentiel investor din elevatortale. Id√©en med en elevator pitch er, at den er kort, ligesom en elevatortur. Hvis det udf√łres godt, vil denne korte pitch udl√łse investorens nysgerrighed og tilskynde dem til at stille flere sp√łrgsm√•l. P√• grund af sin kortfattethed fungerer en elevatortale godt, n√•r man s√łger investorer.

I den korte elevatortale kan du introducere din forretning, en elevatortale er praktisk hvis du tilfældigvis falder over, en kort mulighed for at sælge din idé til en potentiel investor (for eksempel hvis du en dag finder dig selv i en elevator med Bill Gates). Lidt mere præcist, er en elevatortale er en kortfattet og omhyggeligt planlagt beskrivelse af din virksomhed eller idé, der hurtigt og let kan forstås.

Live pitch plan - hvad er en live pitch plan

En anden type pitch er live pitch plan, som er mere afh√¶ngig af visuelle hj√¶lpemidler end af tale. Den generelle id√© med denne pitch er at give alle repr√¶sentanter en p√¶nt udformet side, der indeholder relevant information s√•som: En markedsoversigt, finansiel information eller relateret lovgivning. Denne type pitch er is√¶r effektiv, n√•r man m√łdes med enkeltpersoner og organisationer, der s√¶tter pris p√• empiriske data, s√•som revisionsfirmaer, finansielle planl√¶ggere og banker. Med lidt tilpasning kan denne type pitch leveres til en r√¶kke investorer eller kunder.

Pitch deck - Hvad er et Pitch Deck?

Et pitch-deck, også kendt som en startup eller investor pitch deck, er en præsentation, der hjælper potentielle investorer med at lære mere om din virksomhed.

Det lyder m√•ske m√¶rkeligt, men det prim√¶re m√•l med en pitch deck er ikke at sikre finansiering - det er at f√• et m√łde mere.

Sikring af finansiering er en proces i flere trin. Et godt, informativt pitch deck er det f√łrste trin p√• stigen. Du vil gerne pr√¶sentere din id√© eller forretning for en investor, der fascinerer dem og f√•r dem til at engagere sig med dig.

En pitch deck-præsentation består normalt af flere dias, der hjælper dig med at fortælle en overbevisende historie om din virksomhed. Du kan sammensætte en, ved hjælp af et program som PowerPoint eller andre lignende programmer.

Hvad er inkluderet i en Pitch Deck-præsentation?

Det er fristende at inkludere en masse information til investoreren, som ejer af virksomheden er enhver del af din virksomhed vigtig for dig. Men de bedste pitch deck er dem, der er korte og lette at f√łlge.

En god tommelfingerregel er, at inkludere ikke mere end 19 dias i et pitch deck.

Gode råd inden du pitcher

Det er vigtigt at du researcher grundigt inden, du skal pitche! For du skal kende dit produkt, din m√•lgruppe og dine konkurrenter virkelig godt og du skal v√¶re parat til at besvare eventuelle sp√łrgsm√•l, som potentielle investorer m√•tte have. Det er vigtigt at sikre, at du pitcher din id√© til de rigtige mennesker. Unders√łg potentielle investorer, og s√łrg for, at din ide eller virksomhed passer godt til deres interesser og hvad de ellers har investeret i f√łr.

Mens din overordnede id√© er den vigtigste del af din forretning pitch, skal du s√łrge for at polere detaljerne: S√łrg for, at dine tal er korrekte og har bevis der kan valideres p√• de ting som du frems√¶tter (n√¶sten som i en retssag). Brug st√¶rke, overbevisende ord og undg√• at bruge superlativer eller hyperbole; og selvf√łlgelig l√¶s din pitch grundigt igennem for at sikre, at du har brugt korrekt grammatik, stavning og tegns√¶tning! Du vil have potentielle investorer til at vurdere din forretning pitch baseret p√• fortjeneste snarere end √¶rgerlige fejl.