đ 42 pitches og 3 investorer senere: FĂ„ Nielsâ 5 vigtigste rĂ„d â og undgĂ„ de klassiske fejl
SĂžger du en investor? SĂ„ lĂŠs med og bliv klogere pĂ„, hvad Niels lĂŠrte af at pitche sit spil (Dead Ends) 42 gange. Han har selvfĂžlgelig fĂ„et en masse erfaring, som han meget gerne deler ud af. Og tilmed har han landet sine fĂžrste tre investorer âïžđȘHer er hans bedste rĂ„d til dig, der sĂžger en investor via Capino.

đŻ Nielsâ 5 vigtigste rĂ„d â sĂŠrligt tilpasset til dig, der pitcher via Capino
At pitche sin idé lyder simpelt: Vis slides + forklar forretningsmodellen = fÄ en investering.
Men sÄdan er virkeligheden desvÊrre ikke helt. Og det vidste Niels godt, da han begyndte at sÞge efter investorer til sit nye spil (Dead Ends). Alligevel har Niels lÊrt en hel del af processen.
Her er hans vigtigste rÄd til dig, der pitcher via Capino:
1. Investorer stĂžtter ikke – de investerer
Det fÞrste, en investor ser pÄ Capino, er dit pitch i skriftlig form. Og her er det fÞrst og fremmest vigtigt, at investoren kan se ideen i at investere i netop dit projekt. Hvad fÄr han/hun forretningsmÊssigt ud af det? Investorer er ikke velgÞrende organisationer eller stÞtteordninger. De investerer for at tjene penge, og derfor er det vigtigt, at du fokuserer pÄ den del som det fÞrste.
2. Investorer investerer i dig â ikke i dit pitch deck
Det nÊste skridt handler om dig som person. NÄr dialogen starter, er det vigtigt at bygge en relation, ogsÄ selvom det foregÄr digitalt. Brug noget tid pÄ at researche investoren og sÊtte dig ind i vedkommendes historik, interesser og temperament. Det kan hjÊlpe dig utroligt meget at skabe en god dialog og forbindelse.
NÄr du svarer pÄ spÞrgsmÄl eller forklarer ting, sÄ brug en referenceramme som investoren forstÄr. I mit tilfÊlde har jeg fundet ud af, hvilke spil investoren har en reference til, som jeg kan bruge som eksempel. Jeg har ogsÄ undersÞgt, hvad deres holdning er til sÄdan noget som brug af AI, sÄ jeg ved, hvordan jeg skal formulere mig, sÄ jeg taler et sprog, de kan genkende. Det handler ikke om at lade som om, men at vise dem de sider af dig selv eller dit produkt, som overlapper mest med dem selv og deres egne interesser.
3. Pitching er begyndelsen â ikke en endelig beslutning
Et pitch er ikke skridtet fÞr en investering. Et pitch er mere ligesom en fÞrste date. Man mÞder hinanden for fÞrste gang, man ser hvem hinanden er, man stiller nogle indledende spÞrgsmÄl, man forsÞger at give et godt fÞrstehÄndsindtryk og vise de bedste sider af sig selv.
Succeskriteriet er ikke om man bliver gift dagen efter, det er om dialogen fortsÊtter. Pitchet er ofte bare starten pÄ en dialog, hvor man over tid lÊrer hinanden bedre at kende og finder ud af, om der nu ogsÄ er et godt match eller ej. I den efterfÞlgende tid er det vigtigt at holde investoren opdateret og vise, at der er momentum i projektet, sÄ de ikke glemmer dig eller mister interessen.
4. Se hvert pitch som trĂŠning â ikke kun som en chance for funding
Hvis du kun mĂ„ler succes i âja eller nejâ, bliver processen hurtigt demotiverende. Men hvis du ser hver samtale som en mulighed for at forbedre dig, er der gevinst hver gang.
Dit fÞrste pitch er ikke dit sidste, og den feedback du kan fÄ fra investorer, der afviser dig, er meget vÊrd. Hvis mÄlet er at lÊre af hver eneste pitch, fÄr du noget ud af dem alle. Du opbygger en pitch-muskel. Og sÄ gÞr afslag ikke nÊr sÄ ondt. Jeg kan fortÊlle, at du er en million gange bedre til at pitche efter 42. forsÞg, og hvis det er dit mÄl at blive bedre, sÄ fÞles det som en succes.
5. SpÞrgsmÄlene efter er vigtigere end selve pitchet
NÄr man sidder og forbereder sig, fÞr man gÄr ud og pitcher, sÄ sidder man med en fÞlelse af, at det er dit pitch deck, der er det afgÞrende for, om du fÄr en investering eller ej. Det er nok ogsÄ en fin indstilling at have, nÄr man er i gang med at lave sit deck. Det gÞr, at man gÞr sig mere umage. Men min erfaring er, at det vigtigste, nÄr du pitcher, er, hvordan du svarer pÄ investorernes spÞrgsmÄl.
FĂžr hvert pitch Ăžver jeg mig langt mere pĂ„, hvad jeg skal svare pĂ„ eventuelle spĂžrgsmĂ„l end pĂ„ selve prĂŠsentationen. Nok cirka ud fra 80/20-princippet. 80% af tiden bruger jeg pĂ„ at Ăžve spĂžrgsmĂ„l og svar – fĂžr HVERT pitch. Jeg prĂžver selv at finde pĂ„ alle tĂŠnkelige spĂžrgsmĂ„l, jeg kan blive stillet, og sĂ„ tĂŠnker jeg over, hvad gode svar ville vĂŠre pĂ„ dem.
Derudover bliver man lÞbende stillet spÞrgsmÄl, som man ikke kan svare grundigt nok pÄ, nÄr man er ude og pitche. Dem tager jeg med i min nÊste forberedelse, hvor jeg overvejer, hvordan jeg kan svare bedre nÊste gang, jeg fÄr spÞrgsmÄlet.
đ„ïž Vil du selv i gang med at finde en investor?
Vil du ogsĂ„ prĂžve krĂŠfter med at finde investorer? Opret din profil pĂ„ Capino og brug Nielsâ rĂ„d som springbrĂŠt. MĂ„ske er det dit pitch, der fanger den nĂŠste investor.
Du kan ogsÄ fÞlge Niels pÄ LinkedIn her, han har gang i et ret spÊndende projekt.