? 42 pitches og 3 investorer senere: Få Niels’ 5 vigtigste råd  – og undgå de klassiske fejl

? Niels’ 5 vigtigste råd – særligt tilpasset til dig, der pitcher via Capino

At pitche sin idé lyder simpelt: Vis slides + forklar forretningsmodellen = få en investering.
Men sådan er virkeligheden desværre ikke helt. Og det vidste Niels godt, da han begyndte at søge efter investorer til sit nye spil (Dead Ends). Alligevel har Niels lært en hel del af processen.

Her er hans vigtigste råd til dig, der pitcher via Capino:

1. Investorer støtter ikke – de investerer

Det første, en investor ser på Capino, er dit pitch i skriftlig form. Og her er det først og fremmest vigtigt, at investoren kan se ideen i at investere i netop dit projekt. Hvad får han/hun forretningsmæssigt ud af det? Investorer er ikke velgørende organisationer eller støtteordninger. De investerer for at tjene penge, og derfor er det vigtigt, at du fokuserer på den del som det første.

2. Investorer investerer i dig – ikke i dit pitch deck

Det næste skridt handler om dig som person. Når dialogen starter, er det vigtigt at bygge en relation, også selvom det foregår digitalt. Brug noget tid på at researche investoren og sætte dig ind i vedkommendes historik, interesser og temperament. Det kan hjælpe dig utroligt meget at skabe en god dialog og forbindelse. 

Når du svarer på spørgsmål eller forklarer ting, så brug en referenceramme som investoren forstår. I mit tilfælde har jeg fundet ud af, hvilke spil investoren har en reference til, som jeg kan bruge som eksempel. Jeg har også undersøgt, hvad deres holdning er til sådan noget som brug af AI, så jeg ved, hvordan jeg skal formulere mig, så jeg taler et sprog, de kan genkende. Det handler ikke om at lade som om, men at vise dem de sider af dig selv eller dit produkt, som overlapper mest med dem selv og deres egne interesser.

3. Pitching er begyndelsen – ikke en endelig beslutning

Et pitch er ikke skridtet før en investering. Et pitch er mere ligesom en første date. Man møder hinanden for første gang, man ser hvem hinanden er, man stiller nogle indledende spørgsmål, man forsøger at give et godt førstehåndsindtryk og vise de bedste sider af sig selv.

Succeskriteriet er ikke om man bliver gift dagen efter, det er om dialogen fortsætter. Pitchet er ofte bare starten på en dialog, hvor man over tid lærer hinanden bedre at kende og finder ud af, om der nu også er et godt match eller ej. I den efterfølgende tid er det vigtigt at holde investoren opdateret og vise, at der er momentum i projektet, så de ikke glemmer dig eller mister interessen.

4. Se hvert pitch som træning – ikke kun som en chance for funding

Hvis du kun måler succes i “ja eller nej”, bliver processen hurtigt demotiverende. Men hvis du ser hver samtale som en mulighed for at forbedre dig, er der gevinst hver gang. 

Dit første pitch er ikke dit sidste, og den feedback du kan få fra investorer, der afviser dig, er meget værd. Hvis målet er at lære af hver eneste pitch, får du noget ud af dem alle. Du opbygger en pitch-muskel. Og så gør afslag ikke nær så ondt. Jeg kan fortælle, at du er en million gange bedre til at pitche efter 42. forsøg, og hvis det er dit mål at blive bedre, så føles det som en succes.

5. Spørgsmålene efter er vigtigere end selve pitchet

Når man sidder og forbereder sig, før man går ud og pitcher, så sidder man med en følelse af, at det er dit pitch deck, der er det afgørende for, om du får en investering eller ej. Det er nok også en fin indstilling at have, når man er i gang med at lave sit deck. Det gør, at man gør sig mere umage. Men min erfaring er, at det vigtigste, når du pitcher, er, hvordan du svarer på investorernes spørgsmål.

Før hvert pitch øver jeg mig langt mere på, hvad jeg skal svare på eventuelle spørgsmål end på selve præsentationen. Nok cirka ud fra 80/20-princippet. 80% af tiden bruger jeg på at øve spørgsmål og svar – før HVERT pitch. Jeg prøver selv at finde på alle tænkelige spørgsmål, jeg kan blive stillet, og så tænker jeg over, hvad gode svar ville være på dem.

Derudover bliver man løbende stillet spørgsmål, som man ikke kan svare grundigt nok på, når man er ude og pitche. Dem tager jeg med i min næste forberedelse, hvor jeg overvejer, hvordan jeg kan svare bedre næste gang, jeg får spørgsmålet.

?️ Vil du selv i gang med at finde en investor?

Vil du også prøve kræfter med at finde investorer? Opret din profil på Capino og brug Niels’ råd som springbræt. Måske er det dit pitch, der fanger den næste investor.

Du kan også følge Niels på LinkedIn her, han har gang i et ret spændende projekt.

Kan indholdet bruges?

Sidst opdateret: 23. september 2025

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *