Tembo Safari: En Succeshistorie Om Skræddersyede Rejser Og Unikke Oplevelser

“Jeg har rejst en hel del, men dette var min første tur til Afrika, og jeg blev totalt forelsket i det her kontinent,” siger Mark, grundlæggeren af Tembo Safari, en virksomhed der specialiserer sig i unikke og skræddersyede safari rejser til Afrika. Han taler om sin første studietur til Kenya, en oplevelse der formet hans beslutning om at starte sin egen virksomhed.

At tage springet

Det hele begyndte, da Mark besluttede sig for at lave sit eget rejsebureau kort før corona pandemien lukkede Danmark ned. “Rejsebranchen er bare noget helt specielt, hvilket jeg i høj grad tror er fordi vi rent faktisk lever af at sælge drømme,” forklarer han.

Mark er ikke ny i branchen. Han har arbejdet i over 10 år med rejser, og hans erfaring spænder bredt fra marketing til produktudvikling. Det var i forbindelse med en af disse tidligere roller, han blev “bidt af den afrikanske syge” – en betegnelse for den dybe kærlighed mange får for kontinentet efter et besøg.

Tembo Safari: Ikke bare en rejse

“Mit fokus med Tembo Safari og der, hvor jeg tror vi adskiller os fra rigtig mange af vores kollegaer i branchen, er i høj grad på den personlige service,” siger Mark.

Han påpeger, at selvom de har mange rejse eksempler på deres hjemmeside, så bliver 90% af disse rejser skræddersyet i et eller andet omfang til gæsternes specifikke ønsker.

“Min tilgang er i korte træk at ingen er ens, og dermed skal jeg heller ikke forsøge at stoppe gæsterne ned i specifikke kasser og låste programmer men være fleksible og lade fantasien og økonomien sætte rammerne for hvad der er muligt at sammensætte for de enkelte gæster.”

At finde en investor

Da Mark indså, at hans virksomhed voksede hurtigere end forventet, besluttede han at søge kapital for at sikre sin vækst. 

Efter lidt research fandt han Capino.dk og oprettede en annonce. “Jeg blev hurtigt kontaktet af en god håndfuld potentielle investorer, og endte i en nærmere dialog med 3 rigtig gode kandidater. En af disse var faktisk en rigtig dygtig og erfaren rejsebranche profil, som jeg til sidst valgte at gå videre med” fortæller Mark.

Mark fortæller, at han havde brug for kapital til at stille garanti overfor rejsegarantifonden samt øge sine marketingaktiviteter. Og det gør han. Med den nye kapital kan Mark nu både opfylde kravene fra rejsegarantifonden og styrke sine marketingaktiviteter. 

Han kan nu investere mere aggressivt i sine Google Ads kampagner, SEO, og forbedre Tembo Safari’s generelle brugervenlighed for at tiltrække flere kunder.

Fremtiden for Tembo Safari

På baggrund af sine erfaringer med Tembo Safari, ser Mark en ny mulighed for at udvide sit rejsebureau ved at introducere et subbrand, der er rettet mod en anden kundegruppe.

“Mine tanker i forhold til et subbrand er lidt med tanke på at lave ‘charter udgaven’ af en safari rejse, hvor programmerne er mere eller mindre fastlagt og hvor det hele kan købes online,” siger Mark. Dette ville give virksomheden mulighed for at generere større omsætning pr. medarbejder, og ville også give kunderne mulighed for at købe en rejse til en mere overkommelig pris.

Mark ser også en klar synergi mellem hans eksisterende virksomhed og det nye subbrand. “Her vil der være betydelig mere kapacitet i forhold til omsætning pr. medarbejder og rejsen vil også kunne laves forholdsvist billigere. Samtidig er der rigtig god synergi i dette, da det i langt højere grad vil tiltrække de rejsende som ikke før har været i Afrika og som kan få en god oplevelse til en fornuftig pris”, forklarer han.

Endvidere ser Mark det nye subbrand som en mulighed for at skabe en potentiel ny kunde til Tembo Safari. “Derefter, hvis de vil noget som er lidt mere avanceret, er der blevet dannet en potentiel ny kunde til Tembo Safari,” siger han.

Overordnet set er Marks plan for det nye subbrand en strategisk udvidelse, der tager hans virksomhed til et nyt niveau ved at tiltrække nye kunder og samtidig skabe synergier med Tembo Safari. Med denne strategi er han klar til at udforske nye veje og muligheder i rejsebranchen.

Gode råd fra Mark

Mark giver også nogle dyrebare råd til dem, der ønsker at opleve den magiske verden af safari i Afrika. “Mit bedste råd er ikke at købe sin safarirejse for billigt, da pris og kvalitet i høj grad hænger sammen. Brug heller lidt ekstra penge på at få den helt rigtige beliggenhed for årstiden på dit indkvarteringssted, det er synd at spare de sidste få tusinde kroner da oplevelsen man får også bliver markant bedre med den rigtige beliggenhed og man får meget mere for sine penge.”

Han understreger også Tembo Safari’s tilgang til kundeservice. “Hos Tembo Safari tilbyder vi kun rejser som vi selv kan stå inde for. Dermed udfordrer vi også gerne vores gæster, og siger også hellere nej tak til en forespørgsel hvis ikke vi føler at vi kan levere det som gæsten forventer.” Det er denne tilgang, der sikrer, at kunderne får den uforglemmelige oplevelse, de leder efter.

Endelig er Mark ikke bange for at dele sine erfaringer med at finde investorer gennem Capino.dk. “Jeg vil sige at det handler blot om at kaste sig ud i det. Men sørg nu for at få lavet en ordentlig beskrivelse og præsentation af din virksomhed. Hav en forretningsplan klar og styr på dine tal, så du virker mest mulig seriøs over for dine potentielle investorer. Og vigtigst af alt lad din passion brænde igennem for dit projekt eller virksomhed, som oftest er det ikke din ide de køber ind i men dig som person, og om de har troen på at DU kan løfte opgaven og skabe en succes.”

Her fra Capino teamet ønsker vi Mark og resten af Tembo Safari alt det bedste fremover på deres videre færd!

Kan indholdet bruges?

Sidst opdateret: 15. juni 2023

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relateret indlæg