2860 Søborg

Denne annonce er ikke længere aktiv.

Se lignende investeringer her.

Investering

Innovativ Identitet bekræftelses tjeneste

Senest opdateret: 08-04-2024
Innovativ Identitet bekræftelses tjeneste
Stadie: Produkt eller prototype
Skal bruge: 500.000 kr.
Ansatte: Ingen ansatte
Stiftet: 2024

Hvad laver virksomheden?

Problemstilling:
Mange apps står over for udfordringen, at brugere kan oprette adskillige falske profiler uden firmaets viden. Hvordan kan dette løses?

Løsning 1:
Dette kan løses ved at man kan bekræfte sin konto med en "regerings identity provider (IdP)", som f.eks MitID.

Ulempen er hvis en app ønsker at operere internationalt, kan det være nødvendigt at integrere med flere nationale IdP'er. Dette kan kræve, at firmaet registreres i hvert enkelt land.

F.eks hvis man vil bruge BankID i Norge, så skal man registere sin virksomhed i Norge.

Dette skaber friktion, fordi at det indebærer ofte en dokumentationsproces/aftale som kan blive både tidskrævende og bekosteligt.

En anden ulempe er, at visse regerings-IdP'er kan videregive mange personlige oplysninger til en tredjeparts app, når en forbruger logger ind via denne IdP. Dette kan indebære videregivelse af personlige data som navn, CPR-nummer, telefonnummer m.m. Dette kan betyde, at tredjeparts apps kan misbruge disse oplysninger. Det skaber databeskyttelsesbekymringer, især hvis man ikke har tillid til den pågældende app.

Det betyder at hvis apps blot ønsker at bekræfte, at du er en unik bruger for at forhindre oprettelse af flere konti, så indsamler de mere information end nødvendigt.

Løsning 2:
En anden mulighed er at bruge "identitetbekræftelses services" som f.eks Veriff eller Jumio.

Disse tjenester bruger ofte metoden hvor forbrugeren skal uploade et foto-ID og tage en selfie eller video til bekræftelse. Nogle kan endda kræve videointerviews eller dokumentuploads som bankinformation.

Dette skaber dog en dårlig brugeroplevelse og høj friktion, da brugere skal udføre flere trin og dele sensitive oplysninger, hvilket ikke alle vil/gider at bruge tid og kræfter på.

F.eks. anvender Trustpilot "Veriff", for at muliggøre verificerede anmeldere.

Trustpilot har dog ikke gjort det til et krav at blive verificeret for at anmelde, da dette har alt for høj friktion for brugere, hvilket kunne føre til et drastisk fald i antallet af brugere.

Hovedmålet er dog højst sandsynligt at forhindre, at en enkel person opretter flere falske konti for at give sin egen virksomhed mange positive anmeldelser.

Det betyder de ikke kan opnå dette ved at bruge Veriff eller lignende services.

Opsummering
Den første løsning skaber høj friktion for virksomheden hvis man vil operere i flere lande, og så skaber det også lidt friktion for forbrugerne, da de kan dele mange fortrolige oplysninger med virksomheden (afhængigt af regerings-idp).

Den anden løsning skaber meget høj friktion, da det kræver upload af identifikationsfoto og en video eller billede af dem selv, og måske uploade bankbevægelse eller lignende, hvilket også indebærer deling af sensitive data.

Min løsning
Det er her min idé/projekt kommer ind, som hedder "Idenvy".
Idenvy vil løse friktion for både forbrugere og virksomheder.

Det virker på den måde at Idenvy vil være "mellemmand" mellem apps og forbrugere.

Når forbrugere vil bekræfte sin bruger i en bestemt app, så vil dette gøres igennem Idenvy.

Når en forbruger har bekræftet sin identitet ved at logge ind gennem f.eks. MitID, så vil Idenvy kun sende en pseudoanonymt ID (tilfældig genereret id koblet til den bruger) og et "landekode" til den app.

Hvis en person opretter en extra bruger-konto i den samme app, og skal bekræfte sin konto igen, så må personen genbruge sit MitID igen (da alle kun har 1 MitID konto), og når man gør dette, så får den app den samme "pseudoanonymt ID" som blev genereret tidligere.

Ved hjælp af denne metode kan apps undersøge, om en bruger har oprettet flere profiler ved at kontrollere den "pseudoanonyme ID" kombineret med landekoden som blev sendt fra Idenvy.

Idenvy bliver den eneste aktør, der har adgang til forbrugernes personlige data, hvilket placerer ansvaret og tilliden hos en enkelt, central entitet.

Der findes ingen systemer som gør dette, og dette vil sætte Idenvy unikt og adskiller sig fra konkurrenterne i markedet.

Indtægtskilden kommer fra per verifikation, og det er virksomhederne som skal betale for hver gang deres brugere verificerer sig.

Der skal også tilføjes en funktion, der gør det muligt for tredjeparts-apps at anmode om adgang til det "ægte borger-id". Dette tiltag vil betydeligt udvide vores målgruppe, især blandt apps, der gennemfører KYC-processer (know your customer). Integrationen vil styrke disse apps' KYC-sikkerhed.

I de fleste lande er regerings-IdP'er udelukkende beregnet for den offentlige sektor, ikke private virksomheder, men dette kan blive til en stærk side.

Hvis Idenvy fik tilladelse til at benytte disse IdP'er, ville det være en enorm fordel for landenes private virksomheder. De private virksomheder ville kunne begynde at verificere borgerne i det pågældende land, og Idenvy ville stå som den eneste aktør med denne mulighed.

F.eks. i Danmark, så bruger dba.dk MitID til at bekræfte forbrugerne. Men forestil dig hvis MitID kun var tilgængelig for den offentlige sektor. I så fald ville dba.dk ikke have andre muligheder end at anvende Idenvy (forudsat at Idenvy fik tilladelse til at benytte MitID i Danmark)

Jeg tror der er et kæmpe markedet for dette hvis det lykkes.

Virksomheden søger kapital til

Jeg søger 500.000 kr investering for 30% af virksomheden.

Jeg ønsker at opsige mit nuværende job og arbejde fuldtid på dette projekt med en løn på 30.000 kr om måneden.

Måske er det også muligt, at vi kan kvalificere os til Innovationsfonden's "Innobooster" program, hvor de kan dække op til 35% af vores udgifter.

Mit mål er at have hele app'en fuldt udviklet og klar til drift inden et år.

Det er en god investering fordi

Idenvy besidder et betydeligt potentiale da den kan operere internationalt i lande med regerings-IdP'er. Dets unikke fordele sætter det adskilt fra konkurrenterne.

Hvis alt går som forventet, og virksomheden opnår bæredygtighed eller tiltrækker nye investeringer, har jeg flere visioner og funktioner planlagt for Idenvy, som vil udvide vores målgruppe.

Her er virksomheden i dag

Jeg har en prototype klar både for Idenvy og en tredjeparts app, som viser hele user-flowet, med MitID, BankID (Norge) og BankID (Sverige)

Jeg mangler at implementere et betalingssystem, foretage fejlrettelser, forbedre UI/UX, tilføje flere regerings-IdP'er, udvikle ægte borger-id funktionaliteten, udvikle en data migreringsfunktionalitet for at reducere databasens hostingomkostninger, tilføje nogle sider i portalen, f.eks. borgersiden, sådan at borgerne kan se hvilke apps de har bekræftet imod.

Er i følgende branche(r):

E commerce www teknologi
Er du interesseret i denne investering?

Se også disse relaterede

BeSammen hjælper kræftpatienter efter en investering via Capino

Fra sygeplejerske til iværksætter med 2 investorer i ryggen Ved første øjekast ligner Kristina Refstrup Sørensen en helt almindelig sygeplejerske. ... læs mere

Healper: På 24 timer havde vi modtaget mere investeringsinteresse, end vi faktisk havde brug for

Hvad er det for en virksomhed, investorerne står i kø for? For fire år siden begyndte Andreas, der er manden bag Healper at græde ukontrolleret på ... læs mere

Solsikken Hjemmeservice: Det var fantastisk at opleve den store interesse for vores firma via Capino

Sådan opstod Solsikken Hjemmeservice ... Kemien mellem de to stiftere af Solsikken Hjemmeservice opstod tilfældigt i en gymnastiksal, hvor deres børn gik... læs mere

Tembo Safari: En Succeshistorie Om Skræddersyede Rejser Og Unikke Oplevelser

At tage springet Det hele begyndte, da Mark besluttede sig for at lave sit eget rejsebureau kort før corona pandemien lukkede Danmark ned. "Rejsebranchen e... læs mere

Dolupa Games: Sådan skaffede de 1,5 mio. kr. i investeringer og sikrede partnerskaber med topklubber

Grundlagt af tre passionerede iværksættere, Allan, David og Henrik, fokuserer virksomheden på at kombinere læring, spil og passion, hvilket også afspe... læs mere

Unge iværksættere bag BOLD DRINKS sikrer stor investering – danske iskaffeelskere har en grund til at fejre

Virksomheden har store ambitioner om at blive Europas førende iskaffe brand inden for de næste fem år og planlægger at anvende investeringerne til at udvid... læs mere

Bliv medlem af Capino i dag

Kom i gang i dag

Har du allerede en konto Log ind