Hvad er din virksomhed værd?

At værdiansætte din virksomhed kan være en kompleks sag – men ikke desto mindre en nødvendighed for dig, som gerne vil have en investor ombord. Bliv klogere på værdiansættelse her.

Hvad er din virksomhed værd?

Hvad er din virksomhed egentligt værd? Det skal vi i denne artikel komme et skridt nærmere.

Du har sikkert lagt rigtig mange timer og følelser i dit firma, og det kan derfor være fristende at sætte værdien meget højt og føle, at den er retfærdig. Med denne metode risikerer du dog, at investorerne ikke tager dig seriøs = ingen investering til dig.  


Den optimale værdiansættelse af din virksomhed

Der findes desværre ingen model, som beregner den fuldt ud optimale værdiansættelse, da der kan være stor forskel på udregningen fra virksomhed til virksomhed.

Overordnet kan det dog pointeres, at du skal lande en værdiansættelse, hvor du ikke snyder dig selv – men som samtidig kan ses som en god investering for en investor. Dvs. at investoren skal kunne tjene sine penge hjem igen + et fornuftigt overskud. 

Og i den forbindelse er det dit job at gøre det nemt for investoren at forstå, at du og din virksomhed er en god investering. Desto bedre du er til det, desto højere en værdi kan du tillade dig at sætte din virksomhed til. 

Vil du gerne have en investor med på holdet til den mest fordelagtige værdiansættelse? Så læs med videre. Her kommer nemlig et eksempel på en simpel værdiansættelse, og efterfølgende kigger vi nærmere på DIN egen virksomhed.

Eksempel på en simpel værdiansættelse

Forestil dig, at du har et overskud på 100.000 kr. pr. måned, når alle udgifter er betalt inkl. din egen løn.
Det giver et overskud på 1.200.000 kr. før SKAT om året. Herefter skal der betales omkring 37% i SKAT, hvilket giver et overskud på 756.000 kr. efter SKAT.

Dvs. at du har 756.000 kr. tilbage på kontoen, som du kan bruge til at tilbagebetale din investor. Og indtil den fulde investering er tilbagebetalt, har investoren altså et underskud på sin investering. 

Spørgsmålet du skal stille dig selv er: Hvor meget du tror, at en investor er villig til at betale for et overskud på 756.000 kr./pr.år?

Hertil skal du overveje, hvad investoren ellers kan tjene penge på, hvilket ofte afhænger af markedsrenten. Hvis investoren f.eks. kan få 5% ved at lade pengene stå i banken, vil han/hun argumentere for, at risikoen ved at investere i din virksomhed alt andet lige er højere.

I eksemplet her vil din forretning f.eks. skulle give et afkast på 10% om året af den investerede kapital, før at det vil give mening for investoren at løbe med risikoen. Helt konkret betyder det, at dit overskud på 756.000 kr./pr.år. er lig med 10% af det en investor er villig til at betale. Den totale sum for din virksomhed vil da være 7.560.000 kr. Altså dit årlige overskud x 10.

Først efter 10 år kan investoren forvente alle sine penge retur og begynde at tjene penge på investeringen.

Bemærk: Det er sjældent så sort/hvidt i den virkelige verden, men eksemplet er blot sat op for at hjælpe på forståelsen. 

Hvordan værdisætter jeg så min egen virksomhed?

En fornuftig værdiansættelse kræver en analyse og gennemgang af din virksomhed. Analysens formål er at få en fuld forståelse af motoren på din forretningsmodel, som har betydning for prisdannelsen på dine produkter / services. 

Du kan f.eks. komme det nærmere ved at kigge på en nøgletalsanalyse, brancheanalyse og andre nødvendige dokumenter.

Lad os tage dem én efter én her:

  • Nøgletalsanalyse
    I nøgletalsanalysen skal du kigge på din virksomheds resultater og generelle nøgletal. De giver nemlig et godt indtryk af, hvor ‘’sund’’ din virksomhed er. Og de kan – oftest – nemt kædes sammen med konkrete tiltag og strategier i firmaet. I selv samme analyse skal du sammenholde din virksomhedens drift- og indtjeningsevne, da det giver et indblik i, om dit firmas værdi har udviklet sig i takt med driften.

  • Brancheanalyse
    En brancheanalyse er et benchmark. Benchmark bruges som et generelt sammenligningsgrundlag med andre virksomheder i branchen ud fra et performance perspektiv. Ved analyse af branchen vil du være i stand til at vise en Investor, hvor din virksomhed ligger ift. konkurrenterne. Derudover vil du kunne dokumentere, om din virksomhed er på et stabilt marked, eller om der opleves udsving.

  • Vigtige dokumenter
    Dokumentation er et must.
    Afhængig af din virksomhed kan vigtige dokumenter være:
    – Et regnskab, som er up-to-date
    – Budget, hvor din prognose for fremtiden er synlig (med forklaring herpå)
    – Salgsordre
    – Kundetilfredshed
    – Besøgstal
    – Konkurrentanalyse
    – Patenter.


Så hvad er din virksomhed værd?

Som skrevet i starten af denne artikel, er det umuligt at kommet med et konkret svar på en præcis værdiansættelse af din virksomhed. Denne guide har dog forhåbentlig klædt dig bedre på til at forstå, hvilke forhold du skal tage stilling til ift. at finde frem til, hvad din virksomhed er værd samt argumentere for værdiansættelsen.

Tilføj din værdiansættelse i dit prospekt

Din værdiansættelse og ikke mindst måden du er kommet frem til din værdiansættelse på, kan du med fordel ligge ind i dit prospekt. Dit prospekt er den ‘’mappe’’ hvor investoreren kan finde al tænkelig information om din virksomhed, som han / hun har brug for at vide som grundlag for en investering.  

Hvad er et prospekt?

Bliv klogere her på dit prospekt her. 

Kan indholdet bruges?

Sidst opdateret: 27. februar 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relateret indlæg