Hvad er din virksomhed værd?

At værdiansætte din virksomhed, kan være en kompleks sag – men ikke desto mindre en nødvendighed for dig, som fx gerne vil have en investor ombord. Bliv klogere her.

Kan indholdet bruges?

Sidst opdateret: 27. februar 2020

Hvad er din virksomhed værd?

Hvad er din virksomhed egentligt værd? Det skal vi komme et skridt nærmere her. For du har sikkert lagt rigtig mange timer og følelser i dit firma og det kan derfor være fristende at sætte værdien meget højt, og føle den er retfærdig. Men i så fald risikere du altså at investorerne enten griner af dig, eller de føler at du spilder deres tid = ingen investering til dig.  


Den optimale værdiansættelse af din virksomhed

Der findes ingen model, som beregner den fuldt ud optimale værdiansættelse, da der kan være stor forskel på udregningen, fra virksomhed til virksomhed.

Overordnet kan det pointeres, at du skal gå med den, hvor du ikke snyder dig selv – men som samtidig kan ses som en god investering for en investor. Dvs. at investoren skal kunne tjene sine penge hjem igen + et fornuftigt overskud. 

Det er dit job, at gøre det nemt for investoren at forstå, at du og din virksomhed er en god investering. Det siger næsten sig selv – jo bedre du er til det, jo højere en værdi kan du tillade dig, at sætte din virksomhed til. 

Så vil du gerne have en investor på holdet, til den mest fordelagtige værdiansættelse? Så puds brillerne og læs med her.


Eksempel på en simpel værdiansættelse

Forestil dig, at du har et overskud på 100.000 kr. når alle udgifter er betalt, herunder også din egen løn. Det giver et overskud på 1.200.000 kr. før SKAT.

Herefter skal der betales omkring 37% i SKAT, hvilket giver et overskud på 756.000 kr. efter SKAT. Det er de penge, som du har tilbage i pungen til at betale din investor penge tilbage.

Indtil den fulde investering er tilbagebetalt, har investoren altså et underskud på sin investering. Så er spørgsmålet du stiller dig selv, sikkert hvor meget en investor er villig til at betale for et overskud på 756.000 kr./pr.år?,

Hertil skal du overveje hvad investoren ellers kan tjene penge på, hvilket ofte afhænger af markedsrenten. Hvis investoren kan få 5% ved at lade pengene stå i banken, vil denne argumentere for at risikoen ved at investere i din virksomhed alt andet lige, er højere. Det kunne være at investoren dermed vil forrente sin investering med det dobbelte. 

Af den årsag skal din forretning i eksemplet her, give et afkast på 10% om året af den investerede kapital. Helt konkret betyder det, at dit overskud på 756.000 kr./pr.år. er lig med 10% af det en investor er villig til at betale. Den totale sum for din virksomhed vil da være 7.560.000 kr. Altså dit årlige overskud x 10.

Først efter 10 år kan investoren forvente alle sine penge retur, og begynde at tjene penge på investeringen.

Bemærk: Det er sjældent så sort/hvidt i den virkelige verden, men eksemplet er blot sat op, for at hjælpe på forståelsen. 


Hvordan værdisætter jeg så min egen virksomhed?

En fornuftig værdiansættelse kræver en analyse og gennemgang af din virksomhed. En analyse med det formål, at få en fuld forståelse af motoren på din forretningsmodel, som har betydning for prisdannelsen på dine produkter / services. 

Du kan fx komme det nærmere, ved at kigge på en nøgletalsanalyse, brancheanalyse og andre nødvendige dokumenter.

Lad os tage dem én efter én her. 

  • Nøgletalsanalyse
    I nøgletalsanalysen skal du kigge på din virksomheds resultater og generelle nøgletal. De giver nemlig et godt indtryk af hvor ‘’sund’’ din virksomhed er, og kan – oftest – nemt kædes sammen med konkrete tiltag og strategier i firmaet. I selv samme analyse skal du sammenholde din virksomhedens drift- og indtjeningsevne, da det giver et indblik i, om dit firmas værdi har udviklet sig i takt med driften.

  • Brancheanalyse
    En brancheanalyse er et benchmark. Benchmark bruges som et generelt sammenligningsgrundlag med andre virksomheder i branchen, ud fra et performance perspektiv. Ved analyse af branchen, vil du være i stand til at vise en Investor, hvor din virksomhed ligger ift. konkurrenterne. Derudover vil du kunne dokumentere om din virksomhed er på et stabilt marked eller om der opleves udsving.

  • Vigtige dokumenter
    Dokumentation er et must.
    Afhængig af din virksomhed, kan vigtige dokumenter være:
    – Et regnskab, som er up-to-date.
    – Budget, hvor din prognose for fremtiden er synlig (med forklaring herpå).
    – Salgsordre.
    – Kundetilfredshed.
    – Besøgstal.
    – Konkurrentanalyse.
    – Patenter.


Så hvad er din virksomhed så værd?

Som skrevet i starten af denne artikel, er det umuligt at kommet med et konkret svar på en præcis værdiansættelse af din virksomhed. Denne guide, har dog forhåbentlig klædt dig bedre på til at forstå, hvilke forhold du skal tage stilling til, ift. at finde frem til, hvad din virksomhed er værd, samt argumentere for værdiansættelsen.


Tilføj din værdiansættelse i dit prospekt

Din værdiansættelse og ikke mindst: Måden du er kommet frem til din værdiansættelse på, kan du med fordel ligge ind i dit prospekt. Dit prospekt er den ‘’mappe’’ hvor investoreren kan finde al tænkelig information om din virksomhed, som han / hun har brug for at vide, som grundlag for en investering.  


Hvad er et prospekt?

Bliv klogere her på dit prospekt her. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *