Investere i startups: Her er de 9 (måske) allervigtigste råd til dig.

Startups hungre som oftest efter penge, viden og netværk – men samtidig holder de tæt på det de har. Hvorfor skal en startup vælge dig, som investor? Det bliver du klogere på i denne artikel.

Kan indholdet bruges?

Sidst opdateret: 16. januar 2020

Investor i startups

Går du med tanken om at investere i én eller flere startups? Så gør du klogt i at læse denne artikel til ende. Du får nemlig intet mindre end de 9 (måske) allervigtigste råd om at investere i startups, med på vejen – og der er rigtig god grund til at kende dem. 

Invester i startups er som du nok ved, noget som i allerhøjeste grad høre ind under kategorien: Risikovillig kapital. Du som investor tager altså en større risiko ved at investere i en startup, end i fx en solid etableret virksomhed. 

Du kan enten være super heldig og (selvfølgelig) også dygtig, til at investere i en startup, som i fremtiden skaber en milliardsucces, og omvendt kan du være uheldig og / eller ikke kende faresignalerne ved en fremtidig konkurs. 

Har du note-blog og blyant spidset? 🙂 Så lad os hoppe ud i det 👇

9 vigtige råd, til dig som tænker på, at investere i startups. 

Råd nr. 1: Hvilken kasket vil du have på? 

Først og fremmest, så gør op med dig selv hvilken type investor-kasket du ønsker at tage på, over for startups. Det kan fx være som: 

  • Medstifter – hvor du køber eller arbejder dig ind i startups, evt. på fuldtid?
  • Aktiv / strategisk investor – hvor du investere penge i startups, og i højere eller mindre grad fungerer som rådgiver eller bestyrelsesmedlem?
  • Passiv investor – hvor du investere penge i startups, uden eller med minimal netværk- og vidensdeling?

Hver mulighed har sin fordele og ulempe, og valget bør derfor afhænge af din risikovillighed samt dit behov for medindflydelse på virksomhedernes strategi. 

Råd nr. 2: Bliv medlem af Capino og invester i startups

Opret en investorprofil her på Capino, og se nærmere på de cases som ligger under kategorien ‘’ide fasen’’ og / eller ‘’har omsætning’’. Dette for at træne din lugtesans, efter de investeringer, som du rent faktisk kan finde et potentiale i. Når du har en del læste cases i rygsækken, vil du være bedre til at kende forskel på de gode, de mindre gode og vigtigst af alt – de startups, som du bør holde dig fra at investere i. 

Råd nr. 3: Hvad er du som investor interesseret i? 

Når du opretter din investorprofil på Capino, vil du blive bedt om at udfylde hvad du som investor er interesseret i at gøre investering i, i forhold til brancher, stadier, budget og geografi.  

Derudover bør du (for din egen skyld) tænke nærmere om du har andre kriterier, i forhold til potentielle startups. Det kan det fx være enighed i og / eller med: 

  • Teamet bag 
  • Markedet virksomheden bevæger sig i 
  • Situationen den står overfor 
  • Ambitionerne for fremtiden 
  • Mission
  • Værdiansættelsen

Eksempler på ovenstående, kan mere konkret skrives bag øret som: 

  • Jeg investere ikke i startups, som ikke har solgt et eneste produkt
  • Jeg invitere kun i startups, som både har produktion og salg internt i teamet 
  • Jeg investere ikke i startups, hvor CLV (customer lifetime value) ikke er mindst dobbelt så stor som CAC (costumer acquisition cost). 
  • Osv. osv. 

Det er ikke beslutninger, som du kan gøre dig, på en enkel søvnløs nat, men noget du vil blive enig med dig selv og definere hen af vejen.

Råd nr. 4: Klargør dit pitch som investor 

Hvorfor skal en startup vælge dig, som investor? Startups hungre som oftest efter penge, viden og netværk – men samtidig holder de tæt på det de har. Inden en startup inviterer en investor med på holdet, så forbered dig på at de laver et grundigt baggrundstjek om du som investor har kompetencerne, referencerne, netværket, og ikke mindst finanserne i orden. 

Kom dem i forkøbet ved at have klargjort dit pitch som investor, i forhold med hvad du kan bidrage med. Du kan fx komme ind på: 

  • Dine kompetencer, hvilke kompetencer besidder du, som vil være til gavn for en startup at gøre brug af? 
  • Dit netværk, hvilke kompetencer besidder dit netværk og / eller hvilke døre kan du via dit netværk åbne, for en startup?
  • Din tid – har du den fornødne tid at sætte af til rådgivning til en startup?  
  • Din kapital – Gør klart hvad du har at investere med til en startup. 

Du vil højst sandsynligt blive tjekket ud på både LinkendIn, cvr.dk og proff.dk i forhold til ovenstående. 

Råd nr. 5: Spild ikke din tid – det kan blive dyrt

Find relativt hurtigt ud af om den pågældende startup er interessant for dig som investor. Lad det ikke kører ud i 1. 2. eller 3 kaffemøder og lange telefonsamtaler, hvis du ikke er sikker på, at aftalen i sidste ende bliver en realitet.

Det koster dig nemlig dyrt – set med et offeromkostningsperspektiv. Det vil sige, regner du ud, hvad du i stedet for kaffemøde 2 og 3 kunne have brugt din arbejdstid på, så taber du altså penge ved ikke at have gjort det i stedet.

 

Råd nr. 6: Opbyg et investornetværk

Vær ikke for stolt til at spørge om et råd eller to fra en i dit eget netværk, når du står overfor en potentiel case, som du måske gerne vil investere i. Se det som en læringsprocess, hvor du bliver klogere på at få feedback på dine overvejelser – så bliver det meget nemmere at vurdere cases i fremtiden.

Opbygger du et stærkt netværk af investorerne, vil det ikke kun være sparring før, under og efter dine investeringer, men du og netværket vil også kunne finde projekter I kan investere i sammen. Det er der massere af fordele og læring i. 

Råd nr. 7: Aftal en prøveperiode og reducer din risiko

Det er helt ok, at foreslå at starte med en prøveperiode, hvor du har mulighed for at teste samarbejdet af. Det er sjældent muligt at kunne gennemskue den eller de personer man sidder overfor, ud fra en enkelt eller to kaffedates. Med en prøveperiode over et stykke tid, vil du få nærmere indsigt i hvilke personer startup-teamet rummer. Herunder, vil du finde ud af om du kan samarbejde med dem? Om de har det drive, der skal til, for at løfte en startup til succes? Og ikke mindst, om de har de rette kompetencer til, at du kan få din investering hjem med et højt afkast. 

Råd nr. 8 Læg ikke alle æg i samme kurv 

For at sprede din risiko, kan du med fordel investere i flere startups, for at undgå en knald eller fald situation. Derudover er det også meget lærerigt, at blive inddraget i mere end en virksomhed. Arbejdsgange, muligheder og strategier du arbejder med i den ene startup – og som du har succes med, kan du med fordel overføre til dine andre investeringsprojekter og dermed gøre dem endnu skarpere samtidig med, at det gør dig som investor endnu mere attraktiv i startup-miljøet.  

Råd nr. 9 Gem kapital til senere

Startups er kendte for, ikke kun at søge kapital en enkelt gang. Derfor bør du heller ikke kaste alle dine opsparede penge i puljen i første runde. Gem gerne en portion til de næstkommende runder, for 1. at kunne forsvare dine ejerandele og 2. sende et signal til de nye investorer, at du tror på projektet og dermed går med hele vejen. 

Handlingsplan til dig som vil investere i startups

Der er massere af startups, som søger risikovillig kapital, men de skal vide at du eksistere og har interesse i netop det miljø. Med ovenstående viden, som du har fået i denne artikel, bliver din første opgave at gøre dig bekendt i målgruppen – fx via: 

  • Opret et holding og/eller en konsulentvirksomhed, så dine aktiviteter som investor tilknyttes sit eget CVR nummer. 
  • Opret en hjemmeside og en investorprofil her på Capino, med info om dig som investor, med al ovenstående, vi har været igennem i forhold til den baggrundsviden en startup søger efter.  
  • Få Capino til at offentliggøre blogindlæg med dig som afsender om investeringer, som skaber opmærksomhed og trust omkring dig som investor. 

Vi håber at du er blevet dét klogere og fortsat har blod på tanden til at investere i startups. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *